zondag 3 juli 2016

Laten we vliegen

Ladies and gentlemen, this is Charlotte speaking, I am your first officer on this flight. On behalf of the Captain and the entire crew, welcome aboard on this flight to paradise!


Klinkt best goed hè? Begin deze maand vertrok ik naar Schiphol Oost, om daar, samen met mijn vriend (dol op vliegtuigen, dolblij met dit verjaardagscadeau) een vliegsimulatie te doen. Hij heeft altijd al willen vliegen. Zelf was ik ook wel nieuwsgierig hoe zo'n cockpit er nu echt uit ziet. Het is geen alledaagse activiteit, dus leek het me leuk om deze ervaring als Brandhopper te beschrijven.

Flight Simulator Training

Flight Simulator Training verzorgt trainingen voor piloten maar biedt daarnaast ook de onervaren vlieger de kans te beleven hoe het is om een vliegtuig te besturen. Bij aankomst in de oude verkeerstoren van Schiphol, werden we welkom ontvangen, en begon de training met een inleiding over het vliegtuig dat we zouden gaan vliegen, een Boeing737. En hoe ziet de cockpit van zo'n vliegtuig er uit? 


De binnenkomst in de simulator is behoorlijk indrukwekkend. Bij het zien van alle knopjes, lampjes, hendels en schermen, voelde ik even de opluchting dat mijn vriend de simulatie ging doen. Met de nadruk op 'even', want al snel kreeg ik te horen van de trainer dat ik naast de piloot mocht plaatsnemen als 'first officer'. De first officer, oftewel assistent-piloot, heeft als functie het vliegen voor de piloot zo eenvoudig mogelijk te maken. Je kunt je vast voorstellen dat het daarbij niet gaat om het inschenken van een kopje koffie. Met enige spanning nam ik plaats naast mijn vriend. Laten we vliegen!

Cabin crew, prepare for deparure

De trainer nam ons eerst door het hele proces van opstijgen, vliegen en landen mee. Vervolgens was het tijd om het zelf te gaan doen. Geloof me, het is net zo ingewikkeld als het eruit ziet. Er zijn enorm veel handelingen, dus zie dan maar eens de juiste volgorde te onthouden. Daarnaast duurde het voor mij ook even voordat ik begreep waarom ik een bepaalde hendel om moest halen, of me moest focussen op een bepaald schermpje. Na een aantal keer de mist in gegaan te zijn, letterlijk en figuurlijk, kregen we de smaak te pakken en lukte het ons wonderbaarlijk aardig goed om het vliegtuig te laten stijgen, vliegen en landen. Dat maakte me toch wel enthousiast en ook een beetje trots. Wie had dat gedacht, een communicatiestudente in een cockpit! We mochten zelfs een kans wagen om in kritieke weersomstandigheden te vliegen. Tja, gelukkig hadden we geen passagiers aan boord, want die hadden die toestand niet overleefd.

Time flies

De simulatie vloog voorbij! Vol energie en met een heus certificaat op zak gingen we de deur uit, na geborreld te hebben in de oude verkeerstoren. Het was een erg leuke ervaring. Ik ben er achter dat vliegen een ingewikkeld vak is, maar dat het ook een enorme adrenalinekick geeft om al gaandeweg te leren en samen een vliegtuig veilig te laten landen. Ik ben blij dat ik mijn piloot heb kunnen assisteren, het was een waar avontuur!

Aanrader? 

De Flight Simulator Training is een kostbare activiteit. Ik zou je deze simulatie aanraden als je nieuwsgierig bent naar de binnenkant van zo'n vliegtuig, de werking, en de besturing ervan. Wij hebben het enorm naar onze zin gehad. De service van de organisatie was prettig, en de trainer heeft ons goed begeleid. Ben je na het lezen van dit blog enthousiast? Op http://www.flightsimulator.nl vind je alle informatie en kun je jouw eigen simulatiesessie boeken.







 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten