PR-professionals hanteren veel verschillende definities van dit vakgebied. Zo stelt de een dat het allerbelangrijkste van PR transparantie is. De ander schrijft over PR als zijnde: er voor zorgen dat je zo veel mogelijk positief in de publiciteit komt.
Tijdens mijn studie heb ik een module gevolgd die betrekking heeft tot public relations. Daar heb ik de volgende definitie aangeleerd, waar ik het zelf helemaal mee eens ben:
PR is het onderhouden en verbeteren van de relatie tussen organisatie en publieksgroepen.
Je hebt advertising, marketing, public relations.. Hoe onderscheid je deze begrippen nou zonder een ellenlang verhaal op te hangen? Tijdens diezelfde module kwam ik al speurende op het internet een simpele beschrijving tegen die de drie voorgenoemde begrippen uit elkaar haalt:
Volgens mij gaat PR veel verder dan 'goed in de media komen' en 'transparant zijn'. Volgens mij gaat het over jezelf zijn als organisatie, je identiteit uitdragen en altijd als jezelf reageren op actualiteiten, maar ook als jezelf reageren op publieksgroepen, proactief zijn en er alles aan doen om de juiste, passende band met je publieksgroepen te vormen.
Begrip
|
Uitleg
|
Advertising
|
Roepen dat je het
goed doet
|
Marketing
|
Zorgen dat je het goed doet
|
Public Relations
(PR)
|
Zorgen dat anderen
roepen dat je het goed doet
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten